Ważna informacja dla firm prowadzących sprzedaż internetową w Niemczech

Nowe obowiązki rejestracyjne dla polskich sprzedawców w Niemczech sprzedających za pośrednictwem serwisów amazon.de, eBay.de i innych - od października 2019


Do dnia 1.10.2019 administrator każdej strony internetowej oraz innego instrumentu, przy pomocy którego w internecie udostępniane są informacje, które umożliwiają osobom trzecim uzyskiwanie obrotów (tzw. elektronicznego rynku sprzedaży), zobowiązany jest do pozyskania od sprzedawców oferujących produkty za jego pośrednictwem, stosownego zaświadczenia z niemieckiego urzędu skarbowego. W przeciwnym razie odpowiada za nieodprowadzony przez danego sprzedawcę podatek VAT.


Co powyższa nowa regulacja oznacza dla Polskich sklepów internetowych sprzedających w Niemczech?


Pojęcie elektronicznego rynku sprzedaży obejmuje przede wszystkim serwisy internetowe typu amazon.de, eBay.de i podobne. Stąd też wielu polskich sprzedawców otrzymało już maile bądź listy od ww serwisów z wezwaniem do pozyskania takiego zaświadczenia. W przeciwnym razie serwis ostrzega w nich, że zablokuje sprzedaż wystawianych przez nich towarów.


Wśród właścicieli polskich sklepów pojawia się w związku z tym wiele pytań:


Z dotychczasowych omówień z naszymi klientami wynika, że najczęściej założenie nowej firmy konieczne nie jest.


W przypadku limitu sprzedaży wysyłkowej zdania w Niemczech są obecnie podzielone i należy odczekać na praktykę niemieckich urzędów skarbowych. Co do zasady powinny one wystawiać zaświadczenia również w przypadku, gdy sklep internetowy w limicie się mieści, chociaż pojawiają się również opinie, że w takiej sytuacji urząd może odmówić wystawienia zaświadczenia w ogóle. Taka praktyka spowodowałaby jednak, że przepisy o limitach sprzedaży wysyłkowej stałyby się de facto martwe - każdy polski sklep internetowy zmuszony byłby do rezygnacji z limitu, ażeby móc sprzedawać przez platformę w Niemczech, co w opinii Autora stanowi naruszenie przepisów prawa Unijnego.


Miejsce wysyłki towaru do ostatecznego odbiorcy z reguły rozstrzyga, czy mamy do czynienia ze sprzedażą wysyłkową, czyli czy możemy korzystać ze wspomnianego limitu.


Pełna odpowiedź wymaga oczywiście zapoznania się z całościową sytuacją danego sklepu oraz jego najbliższymi planami rozwoju sprzedaży na przyszłość. Należy mieć także na uwadze, że przepisy nie są jeszcze wdrożone, stąd dopiero praktyka niemieckich urzędów, a możliwe że wyroki Sądów pokażą, jak nowe regulacje należy prawidłowo stosować.


Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi informacjami z zakresu niemieckiego prawa i podatków, to zapraszamy Cię do zapisania się na nasz newsletter. A jeśli potrzebujesz opinii, porady lub zmagasz się z trudną kwestią prawną i szukasz skutecznych rozwiązań, sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić.

Oceń nas i zmotywuj
do jeszcze lepszej pracy :)

Review Widget