Sekrety sukcesu na niemieckim rynku budowlanym

Krótki poradnik dla polskich firm branży budowlanej na temat umów i negocjacji

Wprowadzenie


Niemcy są jednym z najważniejszych partnerów handlowych Polski, a rosnący rynek budowlany w tym kraju stwarza wiele możliwości dla polskich firm. Przed podjęciem współpracy z niemieckim zleceniodawcą, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów związanych z zawieraniem umów o prace budowlane. W niniejszym artykule omówimy różne rodzaje umów oraz ich specyfikę, a także porównamy umowy zawierane między podmiotami prawa handlowego a mniejszymi firmami.


Rodzaje umów


Istnieją dwa rodzaje umów budowlanych, które są stosowane w Niemczech:



1. Umowy ustne

W przypadku umów ustnych, gdy polska firma przyjmuje zapytanie ofertowe od niemieckiego partnera, należy pamiętać, że takie umowy są trudniejsze do udowodnienia i egzekwowania. W Niemczech umowy ustne są jednak wciąż prawnie wiążące, a ich zawarcie może nastąpić poprzez przyjęcie oferty, wykonanie usługi czy nawet przekazanie towaru. Kluczowe jest jednak, aby jak najwięcej informacji dotyczących umowy, takich jak zakres prac, termin realizacji czy warunki płatności, zostało ustalonych i udokumentowanych, np. w formie korespondencji e-mailowej. Szczególnie jeżeli samo zamówienie było pisemne. Należy szczególnie zwrócić uwagę na to, czy pisemne zamówienie nie zawiera wskazania na Ogólne Warunki Umów (niem.: allgemeine Geschäftsbedingungen, AGB), które będą wtedy stanowić integralną część umowy.


2. Umowy pisemne

Umowy pisemne są zdecydowanie bardziej zalecane ze względu na ich przejrzystość oraz łatwiejszą egzekwowanie praw i obowiązków stron. Polska firma powinna zwrócić uwagę na takie elementy jak:



3. Umowy między podmiotami prawa handlowego a mniejszymi firmami

Warto zwrócić uwagę na różnice w umowach zawieranych między podmiotami prawa handlowego (np. spółkami z o.o. czy akcyjnymi) a mniejszymi firmami (np. jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi). W przypadku umów poddanych prawu niemieckiemu zawieranych pomiędzy podmiotami handlowymi zastosowanie znajdują dodatkowo przepisy niemieckiego kodeksu handlowego, które przewidują szereg odstępstw od ogólnych zasad dotyczących zawierania umów wynikających z prawa cywilego. Na przykład: w przypadku stałych kontaktów handlowych, brak odpowiedzi na pismo partnera handlowego może oznaczać zgodę.


Należy pamiętać, że wiele dodatkowych warunków umowy, takich jak np. kary umowne, zasady płatności (szczególnie z góry) itp. można negocjować przed podjęciem zlecenia.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi informacjami z zakresu niemieckiego prawa i podatków, to zapraszamy Cię do zapisania się na nasz newsletter. A jeśli potrzebujesz opinii, porady lub zmagasz się z trudną kwestią prawną i szukasz skutecznych rozwiązań, sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić.

Oceń nas i zmotywuj
do jeszcze lepszej pracy :)

Review Widget